rebeckasvovvar

Alla inlägg under november 2011

Av Rebecka - 29 november 2011 20:07

Idag gick vi en promenad när jag kom hem från skolan med grannen och westin Thea. De sprang på gärdena och lekte som bara den. Sen så gick de hem och då tränade vi lite hopp och slalomingångar, uj uj uj vad hon springer och gör rätt ! Längtar tills hon är stor nog för att vi ska börja träna in hela slalomen. Eller flera pinnar i början iallafall. Då ska jag använda mig av slalombågarna så hon lär sig rätt från början och att hon ska vara så självständig som möjligt.  


Har nu suttit och gjort iordning som en julkalender här på bloggen. Det kommer komma upp ett tricks & tips varje dag på olika saker, lite komandon, trix o lite övningar man kan göra med sin hund. Har iallafall suttit nu och försökt att skriva så utförligt som möjligt hur man tränar in dem. Ska även försöka att ta mig tid att filma lite hur de ska utföras och hur man tränar in dem tänkte jag då det inte är helt lätt att förstå annars   

 

gammal bild på min älskade tax  

Av Rebecka - 28 november 2011 18:15


Att lära gamla hundar att sitta är

ingen konst, det kan dom redan.


Svårigheten är att få dem att

resa sig ur fåtöljen när man

själv vill ha den.


 

Av Rebecka - 27 november 2011 11:06

Sov ända till klockan nio idag, då vaknade Freja så då var det bara att gå ut en liten stund. Efter frukosten sen så tog vi en 2km promenad i ösregnet. Mindy verkligen hatar regn o Freja bryr sig inte förutom att hon tycker det är lite irriterande när hon får det i ögonen men hon hoppar runt hon. Så när jag gick förut så hade jag en tax som var så långt bakom mig som kopplet nådde o freja framför mig nästan så långt som kopplet nådde.   Idag ska jag iallafall på Distriktsmöte om agilitytävlingar inför nästa sommar och så. Men annars så ska jag träna lite med hundarna  


Såhär såg de ut igår efter att vi varit ute på långpromenad, fösrtår inte varför Mindy o Freja alltid ska knö ihop sig i Mindys lilla bädd..   

 

Av Rebecka - 26 november 2011 16:04

Hej!

Idag vaknade Freja vid sju så då tog jag på mig ytterkläderna och så gick vi ut. Det var riktigt mysigt ute, frost, vindstilla och noll grader, Sen gick vi in och la oss på soffan en stund tills klockan åtta, då åt vi frukost och tränade lite tricks. Gick ut på ännu en promenad efter frukosten. Tänkte ta bussen och åka iväg och gå milen med hundarna. Men som otur var så hittade jag inte mitt respass försen 4min innan bussen kom vid 11. Så då struntade jag i det och stannade hemma istället.


Men vid klockan ett så gick vi en promenad på 6km i skogen. Har inte gått där sedan jag träffade på älgarna, har nog varit rätt paranoid o tänkt att de skulle komma igen, chansen finns ju men idag så gick jag dit och hoppades på det bästa. om jag skulle få hoppats ordentligt önskade jag nog att de hellst skulle varit skjutna vid älgjakten...


Och när jag skulle gå in i skogen var jag tvungen att gå förbi ett hus som är precis innan man går in i skogen där vägen slutar. Och där bor det en lapphund tror jag det är, o ägarna till den vet att den är aggresiv mot hundar.Och när jag precis gått förbi deras hus och kommit en bit in på skogsvägen så hör jag hur hunden kommer springandes emot mig på stigen o skäller. Förstår inte hur ägarna tänker när de släpper ut hunden som de knappt har kontroll över lös ? Jag hann iallafall att koppla Freja när jag såg att den kom emot mig . Och DÅ hör jag hur ägaren ropar o visslar på hunden, som tur var så vände den och sprang tillbaka. Gubbjävel alltså....


Vi fortsatte iallafall och vi träffade inte på några älgar, Fick även tillfälle att träna Mindy i att gå lös, haha eller var nog rättare sagt tvungen då hennes koppel ramlat ur min ficka hemma på gården. Men hon sprang snällt omkring mig i skogen och på vägarna. Nu har de iallafall sovit nästan hela tiden sens vi kom hem efter en o en halv timme i skogen och nu ska de få sin mat.

     

Av Rebecka - 20 november 2011 15:39

   

Av Rebecka - 19 november 2011 18:33

Hejhej!  

Just nu sover hundarna i Frejas bädd och jag får en lugn stund för mig själv att fortsätta skriva på min spanska läxa.

Idag har min syster varit snäll o gått ut på promenader med hundarna medans jag luggit och suttit i soffan och klagat över min besvärliga ryggvärk. Som tur är så har febern gått ner iallfall!   Men vi har tränat massa komandon istället när hundarna varit inne. Bara för att få dem att bli mera säkra, Mindy är nog 99% på alla men Freja bara 75%... Uj vad lat jag varit ! Nu får det bli hårdträning som jag sagt en del gånger innan!

Men lite av det vi tränat idag var förbudsträning,zick zack,stå från liggande ställning,tass o klara färdiga okej   


Av Rebecka - 17 november 2011 20:01

Gick ut på morgonpromenaden för någon dag sedan och det var vitt överallt! Tänkte först att det kankse var snön som äntligen ville komma, men nej det var bara en massa frost ! Det tyckte verkligen Freja var jätte roligt att springa runt i !

    

Och sen så satt ju surtanta på min fot och tittade på dörren i hopp om att jag skulle fatta att hon menade

nu vill faktiskt jag gå in istället för att sitta här o frysa...

Av Rebecka - 17 november 2011 19:42

Idag när jag vaknade så kände jag mig riktigt dålig. Det värkte i hela ryggraden och det var som om någon tryckte ihop huvudet på mig. Inte konstigt när jag hade 40.3 graders feber.    Så hela dagen har jag sovit på soffan, o gått ut på små kissrundor med hundarna. Och emellanåt när de hade tassarna mer i taket än på golvet så tränade jag lite trix med dem medans jag låg ihopvirad i täcket soffan. Och som tur var när vi var ute på en av kissrundorna så kom Thea. En liten söt West highland white terrier och gick förbi så de fick springa o busa av sig. Eller ja, Freja sprang i allafall som en kanonkula runt Thea o Mindy som för det mesta satt ner eller gick runt på gärdet bara. Så Freja var rätt trött en liten stund iallafall så jag kunde sova lite.


    

Ovido - Quiz & Flashcards