rebeckasvovvar

Alla inlägg under november 2011

Av Rebecka - 15 november 2011 20:12

           

  

Av Rebecka - 13 november 2011 15:00

Nu har vi varit ute på en långpromenad på drygt en o en halv timme. Mindy o Freja sprang runt som galningar o stack ner huvudet i sorkhål o sprang nog runt på hela gärdet. Sen så tränade vi lite "klara färdiga okej". Och sen så blev det även en massa skvallerträning då vi mötte på många hundar, och de var jätte duktiga och kom till mig när de såg hundarna istället för att bara dra emot dem. Och mindy skällde ingenting! det blev jag jätte förvånad över eftersom att hon alltid skäller på allting, dött eller levande, stilla eller rörlig ja ni förstår... Vi är alltså på rätt väg mot att hon aldrig ska skälla på folk  


Peace

Av Rebecka - 11 november 2011 06:45

Nu har jag precis kommit in efter en promenad med hundarna. Efter promenaden så tränade vi en massa "klara färdiga okej" Och det gick jätte bra det. Har börjat att när vi tränar inkallningar så ropar jag bara in en av dem. Vi har även tränat slalomingångar, hindersug och att hon ska hoppa två hinder efter varandra själv medans jag står kvar. Det fixar hon bra även fast vi inte har tränat på mycket på det ännu. Med Mindy tränade jag säkra slalomingångar, och jädrar vilken fart hon hade när hon fick springa ett par meter till slalomingången när vi körde nästan hela klockan runt!


Av Rebecka - 4 november 2011 12:06

Jag la ett personspår till Freja förut också. Första gången på länge hon fått gått ett sånt då hon inte riktigt förstått att nosen ska vara nere på marken och inte i luften. Och idag så blev det inte ett så långt, kankse 50m bara för att se om hon satte nosen i backen och följde det eller inte. Och det gjorde hon minsan! Hon följde det nästan precis som jag gått, och nästan sprang. Så för att få henne motiverad att göra som denna gång att fortsätta till slutet så blev det värsta kalaset när hon kommit fram. Uj vad förvånad hon blev när jag sprang runt med hennes strumpa o hon fick köttbullar och allt. Men glad blev hon som bara den och nu längtar jag tills jag ska lägga nästa!  

 

Av Rebecka - 3 november 2011 21:43

Hej !

Idag har det blivit en sådan där dag när vi varit ute på promenad, tränat eller sovit på soffan

Imorse så gick vi en promenad på 6km, tränade lite kontakt o fot i koppel på trottoaren med båda

hundarna på min vänster respektive höger sida. Det gick suveränt även fast jag inte tränat det så

länge med Freja. Mindy bara går brevid mig o väntar på belöning och försöker att inte bli nertrampad

av Freja som bara går med sina långa rangliga ben. Innan jag släppte lös dem så de gick springa och busa

på gärdet så tränade jag lite "klara, färdiga, okej" Det var Felicia som sa att hon börjat träna det med sin

hund Daisy. Och det går ut på att man ställer/sätter/lägger hunden och säger till den att stanna. Och då ska

den stanna där tills man säger ett frikommando. I mitt fall använder jag Okej som jag kommer att använda

mig av i agilityn då det kommer vara vårat startkomando. För att göra det svårare för Freja så börjar jag

att gå iväg från henne. Jag har börjat att jag går sen börjar springa, och jag står och kastar runt hennes

favorit leksak. Och hon ska alltså stå stilla tills jag säger Okej. Ibland blir det klara,färdiga,klara,okej eller

bara ett okej innan hon får ta den. Och jag är stenhård redan från början att hon inte får ta ens ett steg

fram. För ett steg leder till två steg som leder till att hon inte stannar kvar över huvud taget. Vi har än så

länge inte lagt till allt för mycket störningar. Men jag försöker att träna det på så många olika ställen som

helst och än så länge är hon riktigt duktig när hon väl är fokuserad som det inte är så lätt att vara hela tiden.


Kom på mig själv också att jag fortfarande kallar Freja för min lilla valp. Herregud hon är ju 9 månader den

sjunde november. Fast enligt hundutställningar så är de valpar upp till 9 månader, så jag har 6 dagar till att

kalla henne valp   

 

Av Rebecka - 3 november 2011 11:46

Nu har vi nyss kommit hem efter en timmes promenad. Hundarna var jätte duktiga o gick fint på sidan av vägen när de var kopplade och sen sprang de lösa i skogen och lyssnade på mina komandon. Och när vi mötte personer så kom de fint till min sida o satt o tittade när de andra gick förbi.  Det går i perioder det där med att Freja kan lyssna o inte, haha !


Så nu ska jag fixa lite godis o leta efter Frejas favorit leksak och sen ska vi ut och träna lite på agilityhindrena. jag ska även träna Freja i att sitta stilla o INTE bita på kopplet när hon sitter fast i skruven när jag ska träna bara Mindy   

Av Rebecka - 2 november 2011 19:12

Idag har vi tränat lite agilitykombinationer igen. 2hopphinder, slalomingång o tunnlar. Gick riktigt bra även fast Freja var väldigt frestad av att springa efter Mindy som sprang runt o jagade löv istället för att följa efter mig. Har inte blivit några långpromenader idag heller för jag börjar bli lite orolig över vad Freja gjort med sitt vänster framben, igår så ville hon knappt stö på benet när hon gick, o imorse så var det lik. Men när hon gått en stund så haltade hon bara ytterst lite. Och nu på kvällen så vill hon hellst inte stö på det. Hon är väldigt sprucken i trampdynan på den tassen, så har smörjt med tassalva, så det är inte lika torrt o sprucket idag. Så vi får se hur det blir imorgon.


Tränade slalomingångar med Mindy också. Hon kan ju hur man gör, men vill att hon ska ha hindersug på slalomen då hon tycker den är rätt långtråkig ibland o ibland så älskar hon den. Tax ni vet ! O det gick super bra iallafall, hon sprang som en dåre o rundade pinnen fort som bara den.


Några bilder från några olika agilitytävlingar vi var på förra sommaren

       

Ovido - Quiz & Flashcards