rebeckasvovvar

Alla inlägg den 3 december 2011

Av Rebecka - 3 december 2011 22:30

Idag ringde klockan 04:00. Upp ur sängen och dra på sig kläder och sen försöka att väcka hundarna så vi kunde gå ut på en tidig morgonpromenad. Sen gav jag hundarna frukost och då tog jag mig tid att gå igenom väskan för att se om jag tagit med allting.Tävlingsbok, vaccinationsintyg, tävlingslicens & medlemsintyg. Det är det viktigaste iallafall. Buren är packad med filtar och täcken till Mindy har jag med. När hundarna ätit upp gick vi ut på en 2km promenad. Sen värmde jag varm oboy och gjorde iordning smörgåsar o mat som jag skulle kunna behöva under dagen. Sedan väntade jag på att Anna och Irene och deras bordercolile kullsyskon Qase och Quizz skulle komma och hämta mig så vi kunde åka till Götene på deras officiella agilitytävling. De kom och hämtade mig kvart i sex och sen bar det iväg till götene.Vi var framme i god tid och ställde iordning våra burar och saker och gick sen på en promenad med hundarna. Men är vi kom tillbaka visade det sig att mediumhundarna skulle gå banvandring och starta först av klasserna. Så vi fick vänta ännu längre tills vi fick gå då vi trodde att large startade. Så då släppte vi lös hundarna på ett gärde så att de fick springa av sig. Qase och Quizz är ju lite snabbare än Mindy så hon hängde på en bit efter hon. Sen så var det larges tur att gå banvandring och köra banan. Medans Anna & Irene tävlade så filmade jag och åt min  frukost. Jag och Mindy var med i båda klasserna i small, en hopp & en agilityklass. I hoppklassen så kom vi 11 av 28. Ganska bra med tanke på att hon inte sprang sitt fortaste och jag visade henne fel ibland och att de andra hundarna var riktigt snabba! I Agilityklassen vet jag inte vad som bärde mig åt för där blev vi diskade. Men det var för att jag knappt visade med armarna var Mindy skulle och allt blev bara fel.  Men men jag är nöjd iallafall !  

Så nu under vintern vet jag att det är motivationsträning, konditionsträning och kontaktträning vi ska göra ! 

Av Rebecka - 3 december 2011 12:00

1. Visa hunden

det är en fördel om hunden kan ligg.

  •  Du sätter dig framför din hund och komenderar den att lägga sig ner.
  • Sedan tar du din hand framför hundens nos och dra handen brevid hundens huvud mot ryggen.
  •  Du kan även ta din andra hand på hundens mage på den sidan du för handen och "butta" hunden så att den lägger sig på sidan.
  • När den lagt sig på sidan får du välja om du vill att det ska vara nog så eller om du vill att hela huvudet också ska vara längs backen.
  • För då kan du hjälpa hunden genom att lägga ner huvudet och klicka o ge beröm när huvudet också är i backen.
  • När du berömt och upprepat detta några gånger kan du börja att lägga till ett komando och steg vis ta bort att du visar hur hunden ska göra.

2. Vänta ut hunden

Det är en fördel om din hund är inklickad om du ska lära in ligg genom att din hund ska bjuda på trixet.

Det gäller att ha bra tålamod om man ska vänta på att hunden ska bjuda på detta tricket då det kan ta ett tag.

  • Du ställer dig i närheten av din hund och väntar på att den ska sätta lägga sig ner som att den spelar död.
  • Direkt när den lägger sig ner klickar du och ger godis.
  • När du klickat ett par gånger när din hund lagt sig ner kan du lägga på komandot sitt.


När du tränar är det viktigt att tänka på att träna korta stunder flera gånger om dagen istället för få långa stunder för hunden tappar fort intresset och det blir bara negativt att träna istället för positivt!

Ovido - Quiz & Flashcards