rebeckasvovvar

Alla inlägg den 13 december 2011

Av Rebecka - 13 december 2011 19:36

detta är en bra övning som ger hunden möjlighet att sträcka på sig ordentligt. Detta göra jag nästan varje dag med Mindy och Freja, oftast på morgonen när vi gått våran morgonpromenad.

Den här övningen tycker iallafall mina hundar är riktigt kul. Och det ser ganska roligt ur när de står på bakbenen båda två och med framtassarna på trädet och springer runt trädet för att leta efter varsin godis.


Man kan även hänga frolic godisar på buskar och grenar.




1. Visa hunden

  • Jag använder mig av ett träd när jag ska göra stretchövningar med hundarna. Så leta reda på ett träd.
  • Då tar jag en mjuk hundgodis, exempelvis korv eller köttbullar och sätter fast på trädet i hundens noshöjd.
  • Man kan sätta hunden en bit ifrån för att sätta fast godiset och sedan ge ett komando, jag använder leta
  • När du satt fast godisen hämtar du hunden och pekar på mot trändet för att hunden ska förstå att den ska leta där.
  • När den hittat godisen ger du en massa beröm.
  • När du upprepat detta några gånger så lägger du till ett komando.
  • När hunden förstått vad komandot betyder, att den ska leta efter godiset, så börjar du gradvis att lägga godisen högre upp i trädet.

När du tränar är det viktigt att tänka på att träna korta stunder flera gånger om dagen istället för få långa stunder för hunden tappar fort intresset och det blir bara negativt att träna istället för positivt!

Av Rebecka - 13 december 2011 18:53

Idag när jag kom hem gick vi en liten promenad på drygt en km, sen gick vi hem och åt mat.

När klockan var två gjorde jag iordning lite hundgodis och vi gick ut på ännu en promenad, tänkte då bara gå tre km eftersom att det började regna, men bestämde mig istället för att gå en lång promenad i skogen, så vi var ute i nästan två timmar och gick nio kilometer istället för tre som jag tänkte ifrån början.


Det blev lösgående hela vägen för Mindy och Freja hade jag lös stor del av tiden förutom när det var trafikerad väg vi gick på.Tränade mycket inkallning som gick suveränt! hon kom glatt springande till mig med viftande svans och ställde sig snyggt i fotposition, tränade även in att hon ska komma in på min högra sida på inkallning, lite segt tycker hon men det kommer!

Lite "klara-färdiga-okej" tränade vi i skogen, Freja tyckte det var konstigt och ville gärna springa innan jag sagt okej när hon inte såg mig längre när trädena skymde mig. Men hon stannade kvar och var som skjuten ur en kanon när hon hörde okej. 


När vi kom hem vid kvart i fyra så somnade hundarna i Mindys bädd på direkten ! Uj vad trötta o slitna de var efter att ha varit ute på långpromenad i regnet, för fy vad kallt det var när det blåste ! När vi hade sista kilometern kvar tills vi var hemma var det precis som om någon hällde en hink vatten över mig, så mycket regnade det. Och det var ju ganska kallt ute också så regnet kändes som små isdroppar som hamnade i ansiktet. Så när jag kom hem gjorde jag iordning varm choklad och bänkade mig i fotöljen invirad i filtar och myste framför tv:n.   


Om en liten stund nu så ska jag och Freja träna lite tass på post-it lapp, håller nämligen på att träna in att hon ska korsa framtassarna när hon ligger ner.   

 

Ovido - Quiz & Flashcards