rebeckasvovvar

Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Rebecka - 26 februari 2012 14:35

Eftersom att min mor och syster tog med Mindy upp till stallet så tränade jag endast Freja när vi var ute förut.

Hon var jätte kampsugen och så motiverad till allt så det var jätte kul att träna henne!    Jag hade ju tänkt att träna slalomingångar men det sket sig då jag insåg att marken är stenfrusen och mina slalompinnar är sådana som jag sticker ner i backen. Men nu är det verkligen vår, solen sken och jag kunde ha en munktröja och min träningsväst utan att frysa ihjäl. Dock blåste det en hel del så en mössa skulle inte varit så fel menmen !

Det vi tränade var:


Tunnlar

Först så skulle jag se hur mycket hon "kom ihåg" eftersom det var ett tag sedan vi tränade tunnlar, så jag gick med henne brevid mig och mot tunneln. Och hon kom tydligen ihåg att hon älskade tunnlar för hon hade sånt tunnelsug så hon drog som bara den mot den!

Sen ställde jag henne i startposition (mellan) och gick ett par steg framför henne. Då sa jag klara färdiga okej och visade med armen mot tunneln. Hon drog mot och igenom den och så klickade jag och kampade med henne som belöning. Jag varvade även med kampande,godis och att kasta boll till henne.


Inkallning

Jag varvade mellan att jag ställde, satte och la henne på min vänstra sida. Sen gick jag mellan 5-20 meter ifrån henne. Väntade lite innan jag kallade in henne. Hon fick välja själv om hon skulle gå runt mig på min högersida till vänster eller om hon skulle göra kroken, Och eftersom att hon är säkrare på att gå runt så får hon göra det. Hon hade lite dåligt tempo när hon kom emot mig men rundningarna var ursnygga och hon ställde sig rakt brevid mig. Nu ska vi träna på mera säkerhet och sedan lägga på mera störningar.


Fritt följ

Hon var lite för långt ut från mig och så var hon lite okoncentrerad (min far svetsade och donade i garaget) så det var lite för mycket störningar just då. Annars var hon duktig och vi har börjat lagt in lite svängar och hon följde efter bra då.


Apporten

Jag satte henne på min vänstra sida och gav henne apporten, när jag sa apport tog hon den och höll den tills jag tog den efter 1-5sekunder. Då släppte hon och fick belöning. Duktiga vovve !


Träningen gick över förväntan och lilla freja sover just nu så jag ska ut och träna lite mera lydnadsmoment senare.   Jag filmade även lite i slutet av träningen och jag hann filma den sista inkallningen & några snuttar när vi tränade tunneln


 

Av Rebecka - 26 februari 2012 09:30

   

Haha såhär fula hundar har jag och Felicia  


Idag blev det ingen sovmorgon nej,Freja var klarvaken vid halv åtta och då var det bara att gå upp. Så efter att hon fått gått ut och kissa och sprungit av sig lite så har hon nu gått och lagt sig igen. Mindy har sovit hela tiden hon, om hon fick som hon ville skulle hon lätt kunna sova hela dagarna. Men nej, henne drar jag med på långpromenader vare sig hon vill eller inte !  Så snart ska jag ge dem frukost och gå en kort promenad.


Efter långpromenaden igår och efter vi varit och kollat på klubben har jag blivit jätte tränings sugen ! Så sen ska jag leta upp slalompinnarna och ställa upp på trädgården och träna slalomingångar, tunnlar och lite lydnadsmoment var det tänkt. Jag vet att jag sagt detta super många gånger men jag längtar såååå hääär mycket tills det är barmark och man kan träna utan att halka runt på isen eller bli genomblöt för att gräsmattan är som en sjö.

Uppdaterar sen om hur träningen gick om det blir någon   

Ovido - Quiz & Flashcards