rebeckasvovvar

Alla inlägg den 27 februari 2012

Av Rebecka - 27 februari 2012 10:03

Klockan åtta idag gav vi oss ut på en kort promenad. Efter det var det agility och lydnadsträning som stog på schemat !


Mindy

Slalomingångar

Jag tränar att hon ska få hindersug på slalomen. Så jag står en bit bakom slalomet och när hon självmant går igenom de två pinnarna så får hon belöning. Eftersom att det är så fruset i backen får jag nätt och jämnt ner två  stycken men senare kommer jag träna med fler och fler pinnar och att hon ska gå slalom själv så hon blir mer självständig i slalomet.

Tunnlarna

Jag ställde två tunnlar brevid varandra och tränade handling mellan dem och komando ord som ut, höger, vänster, hitåt.

Mindy var riktigt på hugget och sprang så fort benen bar.

Linförighet

I linförigheten så fjantar hon sig och går antingen för långt fram eller för långt brevid mig. Men alla har vi dåliga dagar och just idag var min lilla tax övertaggan angående lydnadsträningen. Inte ofta man hör det !

Inkallning

Jag satte och ställde henne och gick ifrån henne 5-20 meter. Hon gjorde finfina krokar och runtgående och ställde sig rakt nära mig. Riktigt duktig!


Freja

Slalom

Jag körde klockan med Freja för att mjukstarta eftersom det var riktigt länge sedan vi tränade slalom. Vi kom varvet runt och det nöjde jag mig med.

Tunnlar

Tränade handling, startposition och klara färdiga okej. Hon lyssnade förvånandsvärt bra på handlingen och tunnlarna rullade över hela gräsmattan för hon verkligen sprang som bara den genom dem.

Kampande

Eftersom att Freja inte varit dem som velat kampa när som helst var som helst utan endast kampat inomhus med mig så tränar vi att kampa utomhus också för att jag ska kunna använda det som belöning. Och hon kampar som om det varit det enda hon gjort i sitt liv så det går jätte bra !

Vila

Freja har lite svårt att vara kopplad i kroken samtidigt som jag går iväg och tränar med Mindy. Jag har varit otrolit dålig på att träna det när hon var liten och det får jag skylla mig själv över. Men nu biter hon inte sönder kopplet utan gnyr lite och kan gå runt, så det går frammåt och vi får träna dag in och dag ut för att jag till sommaren ska slippa vara orolig över att hon tar sig loss samtidigt som jag tränar/tävlar med Mindy.

   

Ovido - Quiz & Flashcards